Christa, Johan en Kurt in de VS, 12 juni tot 15 juli 2009

Dag 25 - Monterey

Heeeerlijk geslapen, wát een lekkere bedden hebben ze hier. Groot, zacht, en je hebt bijna een trapje nodig om erop te klimmen. Om een uur of negen deden we onze ogen open. Eerst heel rustig aan gedaan, tot onze maagjes begonnen te knorren. We lieten de auto voorrijden (haha, het blijft leuk) en reden naar de oude Fishermans Wharf. Een houten pier, volgebouwd met restaurants. Leuk daar hoor, daar vertrekken onder meer de whale watching tours, of als je korter willt een tour van een half uurtje met een glasbodem boot.

Maarja, even niet bij stilgestaan dat ze daar echt alleen maar visrestaurants hebben (de allerbeste uit de verre omtrek), en hoewel het al tegen elven liep, droomde ik niet echt van garnalen of krab voor het ontbijt. Was trouwens leuk om daar rond te lopen, overal werd je Clam Chowder te proeven aangeboden. Johan had het laatst in SF als voorgerecht, het is een romige mosselsoep die kennelijk de lokale specialiteit is hier. Veel mensen kopen het ook in een grote uitgeholde bol en lepelen het daar uit. Nouja, schelpen zijn aan mij niet besteed en vis in de ochtend ook niet. We gingen in het zonnetje op een terrasje zitten,inmiddels was het met enige fantasie wel bijna lunchtijd. ik nam een broodje 'Monterey chicken', Johan een broodje garnalen en Kurt fish en chips... alleen de fish vond hij dit keer niet lekker en halverwege het eten moest hij weer eens plassen. Gék word je daarvan, soms moet ie vier keer in een uur plassen en altijd als het niet uitkomt. We hebben al standaard een leeg flesje bij ons, voor als het weer eens ongelegen komt.

Na de vroege lunch gingen we terug naar ons hotel, leverden de sleutels van de auto in en liepen naar het aquarium. We zouden het eerst niet doen omdat we er al zoveel gezien hadden, maar toch maar gedaan. Al was het alleen maar omdat het onze buurman is hier en de blinde muur waar we vanuit onze kamer op uit kijken, de zijkant van het aquarium blijkt te zijn. En mooi dat we daar geen spijt van hadden! Het aquarium was FANTASTISCH. De mooiste uitspraak van Kurt vandaag kwamtoen ik uitlegde dat een groep vissen een school heet: 'en waar is dan hun juffrouw?'

Met name voor Kurt was het aquarium een groot feest. Het was ongelooflijk wat ze allemaal uit de kast hadden gehaald om kinderen te boeien en te betrekken bij het zeegebeuren. Elke twee meter was er wel een knop om op te drukken, een wiel om aan te draaien, een luikje om open te doen of een zeester om aan te voelen.

Kinderen konden flippers aantrekken, zeesterren en zeewier aanraken, ruiken hoe een otter ruikt... Het was bijna net zoveel speeltuin als aquarium. Maar wij hebben ons ook vergaapt aan de collectie. We hadden de afgelopen weken en daarvoor al het nodige gezien, maar dit aquarium was ronduit indrukwekkend. Alle dieren die ze hier hadden leken net wat mooier en groter dan elders. Er was ook een Finding Nemo aquarium met alle dieren uit de film erin, heel leuk. De highlights waren de otters en de zeepaardjestentoontenstelling - die laatste was heel bijzonder en sfeervol. Het was ook leuk dat je overal naar buiten kon lopen en dan met verrekijkers kon spotten of je de beesten ook echt ergens zag spartelen in de zee.

Na bijna twee uur in het aquarium gingen we terug naar onze kamer. Gisteren was het klassiek Monterey weer: 's morgens helder, 's middags bewolkt, maar vandaag was het de hele dag helder. Ik ging eerst met Kurt naar het zwembad terwijl Johan ging hardlopen in de fitnessruimte. Daarna switchten we en ging ik hardlopen en voor het eerst in vier weken weer eens bodypumpen... dat zal spierpijn worden morgen, maar vooral overmorgen.

Tegen zevenen dronken we nog een wijntje op het met houtvuur en heaters verwarmde terras van ons hotel, Brrr, zolekker als het overdag was, zo hard koelt het's avonds af.

Wevonden weer een lekker visrestaurant op loopafstand, de Fish hopper. Johan nam er voor de verandering een New York Steak en ik een steak en kreeftestaart. Ik had er gecarameliseerde zoete aardappels bij genomen, wat was dat lekker zeg! We wilden ook nog wel een toetje. In plaats van een dessertkaart kregen we een blad vol toetjes als voorbeeld voorgeschoteld. Grappig,leuk alternatief voor de menukaart met foto's.We kozen allebei decreme brulée... ach, we hadden toch gesport? Hij was ook buitengewoon lekker.

Morgen gaan we een heel bijzonder stukje kust ontdekken, Big Sur. Woeste kust, met steile kliffen en de highway one die zich een weg langs die kust baant. We zijn benieuwd! Nu gaan we lekker slapen, met door het open raam het geluid van klotsende golven..

Ga naar dag 26

Natalie Verzijl

Ik zit veel plezier jullie verslag te lezen, wat moet dat een gave en onvergetelijke vakantie zijn geweest.

Ik vroeg me af welk hotel jullie hadden in Montery?
En hoe oud was jullie zoontje toen jullie die reis maakte?

Hoop graag op een reactie!

Groetjes Natalie

Christa

Hoi Natalie,
Leuk dat je ons verslag leest! Wij zaten in Monterey in het Intercontinental hotel. Dat is normaal vrij prijzig, maar ik kon het via www.hotwire.com goedkoper krijgen. Je ziet dan niet welk hotel je boekt, maar alleen het aantal sterren, waar het ligt en natuurlijk de prijs. Maar door sites als www.betterbidding.com wist ik zeker dat ik het Intercontinental boekte.
Kurt was 4, bijna 5 tijdens de reis. Het is nu anderhalf jaar geleden, maar hij kan zich er nog steeds veel van herinneren!
groetjes,
Christa