Christa, Johan en Kurt in de VS, 12 juni tot 15 juli 2009

Dag 31 - La Brea Tarpits en Anaheim

Ja hoor, om half acht rende ik langs het strand van Santa Monica. Echt lekker ging het niet, met maar iets van vijf uur slaap. Maar goed, ik was er. En samen met mij trouwens nog heel veel andere hardlopers, fietsers, skaters, wandelaars, surfers... er waren al aardig wat mensen op de been. Ook leuk om te zien, groepjes oudere mannen die in een stevig tempo de boardwalk over wandelen en daarna met z'n allen rek- en strekoefeningen op een grasveldje gaan doen.

Ik rende naar Venice Beach, maar wat een andere wereld is dat zeg. Santa Monica is behoorlijk netjes en schoon, maar Venice Beach is echt een 'dump'. Overal troep (oké, de vuilniswagen was bezig), zwervers... er stondeneen aantal bont beschilderde hippie busjes op een parkeerplaats. Allemaal een beetje sleezy uitziende motelletjes en eettentjes.. was blij dat het klaarlichte dag was en er veel andere joggers waren. Ik hield het er snel voor gezien en keerde weer terug naar Santa Monica. Daar dook ik nog even de gym van het hotel in, die waslekker groot.Als je er dorst kreeg,konje erkiezen tussen ijswater met citroen of ijswater met komkommer.

We ontbeten nog even in de tuin bij de koivijver en een watervalletje. Om kwart over elf waren we weer en route. Na een half uurtje waren we bij de eerste bestemming: de La Brea tarpits.

Ik had daar aanvankelijk nog nooit van gehoord, maar in LA is elk schoolkind daar wel een keer geweest. Het is letterlijk een teerput, dat vermomd is als meertje, waar in de loop van duizenden jaren heel wat beesten in zijn gevallen en vast zijn komen te zitten in de kleverige substantie. Hierdoor zijn er op die plek ontzettend veel vondsten van dieren uit de ijstijd gedaan. Ze hebben er sinds 1915 wel iets van 6000 verschillende soorten dieren opgegraven, waaronder mammoeten en sabeltandtijgers.

We kwamen aanlopen en roken al direct een asfaltlucht. We zagen het meertje, waar het voor Amerikanen bekende beeld van een mammoet die uit het water probeert te klimmen zichtbaar werd.

We schrokken van een harde 'blub' en zagen dat het water flink borrelde, er zat methaangas in het meertje. Heel apart om dit te zien. We gingen (voor weinig geld) het museum in en konden gelijk aanschuiven voor een filmpje van 10 minuten over het ontstaan van het museum en de geschiedenis van de tarpits. Begin 20e eeuw wilde men hier olie gaan winnen, maar stuitten op massa's botten en schedels en het bleek dat hier iets veel waardevollers zat. Sindsdien zijn archeologen bezig alles boven de grond te halen en te indentificeren. Op werkdagen kan je ze bezig zien, met het poetsen van botjes en het scheppen in teerplassen.

We bekeken skeletten van allerlei ijstijdbeesten. Na een uurtje hadden we alles (oppervlakkig) gezien en stapten we weer in de auto. We vonden het absoluut een geslaagde tussenstop!

Na drie kwartier waren we in Anaheim. We gingen eerst naar Disneyland om kaartjes te kopen, zodat we morgen niet in de rij hoeven te staan en geen kostbare tijd verliezen! Daarna een hapje gegeten bij Mimi's, voor ons hotel, het Howard Johnson. Wat een goede tent, dat Mimi's. Heel goed eten tegen weinig geld, en dat zo vlak bij Disneyland.

We checkten in, maar onze kamer was nog niet klaar. Omdat het wat langer duurde kregen we een andere kamer op een hogere etage, de 5e. Altijd prettig. Een mooie grote kamer met een balkonnetje met 'Disneyview'.

We sjouwden dit keer al onze spullen naar de kamer, om ze te gaan herordenen en te verdelen over de tassen en koffers. Maar eerst gingen we lekker zwemmen. Het hotel had een verrassend fijn zwembad met heerrlijke ligbedden. Na een tijdje besloten we om toch maar even naar de Walmart te rijden voor een extra koffer of tas, voor de zekerheid. We kunnen onze koffers immers niet wegen en we hadden het gevoel dat ze wat aan de zware kant zijn. Voor 15 dollar vonden we een weekendtas met wieltjes.

's Avonds zijn we maar weer naar Mimi's gegaan, makkelijk dat het naast ons hotel zit. Om een uur of half tien was het vuurwerk boven Disney, dat vanaf ons balkon inderdaad erg goed te zien was.

Ga naar dag 32

Joyce

Ik zal jullie missen over een paar dagen, maar heb genoten van jullie reis.