Christa, Johan en Kurt in de VS, 12 juni tot 15 juli 2009

Dag 23 San Francisco

Internet op de kamer kost hier iets van 12 dollar per dag, maar ik heb wat zitten vogelen en me geregistreerd bij een hotel hier iets verderop, waardoor ik hun internet gratis kan gebruiken. Het valt wel regelmatig een uurtje uit, maar het is gratis en snel... we betalen al genoeg aan het parkeergeld hier!

We gingen eerst maar eens ontbijten vanmorgen, nadat we heel relaxed om half negen wakker waren geworden. We gingen in een tentje iets verderop eten, maar we moesten meer dan een half uur op ons toastje wachten. Een beetje zonde van de tijd. Toen we klaar waren liepen we naar de cable car halte om naar de fietsverhuur op Fishermans Wharf te gaan, maar het duurde erg lang. Toen maar een taxi gepakt, uiteindelijk kostte dat twee dollar meer en je kon tenminste zitten. Om een uurtje of half 12 zaten we op de fiets. We hadden overwogen om eerst door Golden Gate park te fietsen, maar toen hoorden we dat de ferry aan de overkant van de baai later terug ging dan we dachten. Dan konden we daar ook nog een flink eind fietsen, dus we begonnen gelijk met de oversteek van de brug. Het was vooral de weg ernaartoe die op een gegeven moment wat steil werd dan de brug zelf, die was bijna vlak. Het was erg grappig om te zien hoe bij een beetje helling iedereen al afstapte en met de fiets aan de hand verder liep. Ik ben geen doorgewinterde fietser maar ik zoefde er zo voorbij. Voor Johan was het was lastiger, want die had Kurt op sleeptouw op een tag along bike, een aanhangfiets.

Het was behoorlijk druk met fietsers op de brug, logisch op een nationale feestdag. En ook logisch omdat het best goed weer was, in ieder geval een zonnetje. Het was echt een peuleschil om de brug over te steken, maar ook een leuke ervaring.

Aan de andere kant van de brug lag het plaatsje Sausolito. Daar kon je de veerboot terugnemen of nog een klein uurtje doorfietsen naar Tiburon. Omdat we binnen een uurtje al in Sausolito waren besloten we door te fietsen. Sausolito zelf is een heel aardig kustplaatsje, met veel leuke restaurants en winkeltjes. Het leek wel alsof half San Francisco daar vandaag naar toe was gegaan om wat te flaneren. Toen we het dorp bijna uit waren hoorden we muziek en zagen dat er een feestje was. Nieuwsgierig gingen we even kijken. We zagen een groot grasveld aan zee, waar heel veel mensen door elkaar liepen, in groepjes stonden te kletsen, aan het dansen waren, op picknickkleden zaten of languit op het gras lagen, aan het barbecuen waren, kinderen die speelden, tentjes waar je eten kon halen, een bandje dat speelde... het zag er heel gezellig uit.

We zetten onze fietsen tegen een boom en lieten Kurt een paar keer van een opblaasglijbaan gaan. Daarna kochten we wat gegrilde maiskolven en watermeloen bij een tentje en aten dat lekker op, terwijl we alles om ons heen opnamen. Het was echt net koninginnedag, maar dan in het rood wit blauw. Ik heb geen close ups genomen, maar sommige mensen hadden zich ook erg bijzonder in die drie kleuren uitgedost, zoals dat bij ons ook gebeurt op Koninginnedag. Erg leuk sfeertje.

We fietsten weer verder naar Tiburon. Dat was wel een iets saaier stuk, omdat we hele stukken niet langs het water fietsten en af en toe zelfs parallel aan een snelweg. Maar vlak voor Tiburon werd het weer mooi, met uitgestrekte moerassen en mooie parken aan de zee.

Om een uur of kwart over drie waren we er en ploften neer voor een welverdiend ijsje. Een klein uurtje later konden we op de veerboot stappen. We staken weer over naar San Francisco (dit keer was het een stuk aangenamer op het water dan gisteren).

De passagiers van de veerboot waren grofweg onder te verdelen in fietsende toeristen enmensen op weg naar een gezellig4 juli feestje.

Om de fietsen inte leveren moesten we ons door een behoorlijke menigte banen.We liepen nog wat winkeltjes in, kochten nog een San Francisco vest voor mij (toch wel leuk) en gingen naar het Rainforest Café, waar ik gereserveerd had. Wat een gekkenhuis was het daar. Echt heel groot, heel veel mensen en heel veel herrie. Het was grappig om een keer gegeten te hebben in een restaurant dat eruit ziet als een jungle, met aquaria, overal nepbeesten, elk half uur een moesson onweersbui... maar de prijs- kwaliteit verhouding van het eten was niet best. Maar goed, voor kinderen is het leuk en we hadden een hele mooie tafel tegen een aquarium aan. En de cocktail vooraf was prima, na zo'n middagje fietsen smaakte het extra lekker.

Tegen half 9 stonden we weer buiten en vroegen aan een politieagent hoe laat het vuurwerk boven de baai zou beginnen. Dat zou pas op z'n vroegst een uur later zijn. We keken naar Kurt en besloten dat hij dat niet zou gaan trekken... heel jammer, maar beter zo. Kurt kreeg nog een mooie sticker van de politie agent (just for good guys). Daarna liepen we een stukje richting downtown tot we een taxi vonden. Heerlijk rozig van weer een dagje buiten zijn ging het mannetje slapen.

Morgen verlaten we San Francisco en rijden we naar Monterey, iets van twee uurtjes rijden. Onderweg zullen we waarschijnlijk een stop maken in Santa Cruz, waar van alles te doen is. We overnachten morgen en overmorgenin een 'badjas' hotel (4 sterren Intercontinental). We zijn benieuwd! Tot gauw weer!

Naar dag 24

Pa en Ma

Wat is dit opnieuw een prachtig verhaal.
We kunnen het helemaal voor ons zien.
De foto's worden goed bekeken.
Vooral die met het kleine mannetje.
Kusje voor Kurt!

Corry

Christa, wat een leuk verslag. Volg je al vanaf het begin en nu zijn jullie waar wij beginnen. San Francisco. De fietstocht gaan wij ook doen(alleen met een tandem) dus het is leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. In welk hotel zitten jullie?
Veel plezier nog de komende dagen.

Jan-Martijn

Gelukkig ziet Johan er hier weer een beetje gladgeschoren uit. We zijn nog even aan het bijkomen van de foto's van voor het weekend. Die foto van Glacier Point is wel de allerspectaculairste. Nog een goeie week. Als je over anderhalve week (niet aan denken nog) weer op kantoor komt, wel vroeg komen, je bent 2 collega's rijker: Edwin en Marja.

susan

he...ben jij ook nar de kapper gegaan? Je haar lijkt veel korter ineens...?
Leuke foto van kurt met helm en stoere boots!