Christa, Johan en Kurt in de VS, 12 juni tot 15 juli 2009

Planning dag 27 - 8 juli San Simeon -> Santa Barbara

Planning

Het is vandaag vooral het doel om lekker op tijd in onze laatste strandbestemming Santa Barbara aan te komen. Maar eerst kunnen we Morro Bay, San Luis Obispo en Pismo Beach aandoen.

San Luis Obisposchijnt een heel charmantstadje te zijn,waar Nederlanders vooral graag komen vanwege de Utopia Bakery in San Luis Obispo,een Nederlandse bakker.Het plaatsje wordt meestal afgekort met SLO, wat heel typerend schijnt te zijn voor de relaxte sfeer aldaar.

Een toeristische trekpleister is erde Madonna Inn, een high-kitsch ingericht motel, met meer dan honderd kamers die allemaal van elkaar verschillen qua thema. SLO kan ook bogen op 's werelds enige Bubble Gum Alley. Dat is de naam voor een voetgangersgebied in downtown, tussen Garden en Broad Streets bij Higuera Street, waar sinds de jaren vijftig de jongeren van de stad hun namen en andere informatie op de muren hebben gekalkt met kauwgum in plaats van verfbussen (BAH!). Op donderdagavond sluit men Higuera Street af voor een farmer's market en straatfeest met live muziek (helaas, wij zijn er wel op donderdag, maar overdag).

We hebben alle tijd van de wereld deze dag want we hoeven niet ver te rijden. Dus we kunnen na SLO heel relaxed onze weg vervolgen richting Santa Barbara. De rest van de kustweg schijnt hier niet zo spectaculair meer te zijn:

'De weg naar het zuiden wordt breder, vooral waar hij overgaat in Route 101. Route 1 blijft dichter bij de kustlijn maar toch zo ver weg dat u weinig water meer ziet. Het landschap blijft mooi, maar op een andere manier dan bij Big Sur. De plaatsjes langs deze route zijn aardig of onopvallend middle of the road zoals Lompoc dat het verzorgingscentrum is voor de grote Vandenberg Air Force Base.

Een kilometer of zeven van Lompoc, tussen Route 1 en US 101 ligt aan Highway 246 wel nog mijn favoriete missiepost, Mission La Purisima. Hier krijgt u misschien van alle missieposten het beste een indruk van hoe het leven er uitzag in die eerste jaren dat de kolonisten hier woonden. De missie was behoorlijk vervallen geraakt toen hij in de jaren dertig helemaal werd gerestaureerd .

Als u hierna nog behoefte hebt aan een echte tourist trap dan moet u vooral stoppen in Solvang. Dit namaak Deense dorp bestaat al sinds 1911, toen een groep Deense immigranten er een coöperatieve gemeenschap opzette. Solvang is uniek omdat het een beeld geeft van waar Amerikanen die nooit in Europa geweest zijn aan denken als ze aan Europa denken. Als zodanig heeft het stadje enige sociologische waarde maar ik kan geen andere reden bedenken om er naar toe te gaan.

Als u gewoon Route 1 bent gevolgd vanuit Lompoc dan komt u op een zeker moment op US 101 richting Santa Barbara. De kustlijn hier heeft de mooiste stranden van Californië te bieden, bijvoorbeeld bij Gaviota en Refugio State Beaches. Er wordt hier ook danig gesurfd. Als u volkswagenbusjes geparkeerd ziet staan, dan weet u dat het tijd is voor Surf's Up'.
[Bron: http://www.pacificislandtravel.nl/ ]

Scenic byway San Luis Obispo North Coast byway