Christa, Johan en Kurt in de VS, 12 juni tot 15 juli 2009

Planning dag 26 - 7 juli Monterey -> San Simeon

Planning

We verlaten Monterey op tijd, want we hebben veel plannen voor deze dag. We vervolgen onze weg langs de kust richting zuiden. Al snel komen we bij het mooie natuurgebiedBig Sur.
'Big Sur is een beboste vallei rondom de Big Sur River. De naam Big Sur wordt gebruikt voor het hele stuk kust tussen Point Sur Lighthouse en San Simeon (Hearst Castle). Van de hele westkust van de Verenigde Staten die eigenlijk overal de moeite waard is, vormt dit het spectaculairste gedeelte, met de bergen die meer dan vijftienhonderd meter uit zee rijzen, waarin de weg lijkt uitgekerfd'. [Bron: www.pacificislandtravel.nl ]

Zeven mijl ten noorden vanhet geliefde restaurantNepentheis hetAndrew Molera State Park. Daar zijn een paar mooie wandelingen te maken met uitzicht op het strand, de Big Sur rivieren de zee. Ook kunnen we eenwandeling maken door hetJulia Pfeiffer Burns S.P.Pfeiffer beach,net 2 mijl ten noorden vanNepenthewordt gezien als één van de mooiste stranden ter wereld. Je moet het even weten te vinden,maar je schijnt er vrijeenvoudig te kunnen komen door vanaf highway oneSycamore Canyon Road af te rijden.

Pfeiffer Beach, Big Sur

We hebben wel overwogen om te overnachten in Big Sur, bijvoorbeeld in het door het AllesAmerika forum geroemde Ripplewood Resort. Maar omdat we er zo dicht bij Monterey zitten is het haast de moeite niet en kunnen we er ook gewoon een paar uur doorbrengen en daarna verder rijden.

Dus als we genoeg hebben gezien, gewandeld en geluncht, stappen we weer in de auto en rijden verder langs de kust naar San Simeon.

'Ten zuiden van Big Sur begint het stuk kust dat tot 1937 inderdaad letterlijk onbegaanbaar was. De tweebaansweg werd aangelegd na twintig jaar constructie, onder meer door dwangarbeiders (veroordeelde gevangenen). Het landschap wordt ruwer, indrukwekkender. De bomen verdwijnen en de weg die steeds dichter tegen de bergwand aanschurkt, eist alle aandacht op. Waarschuwingen voor rotsverschuivingen zijn geen loze kreten - de kans dat u om een schuifpartij heen moet rijden, is aanzienlijk'.

Bij San Simeon ligthet bekende Hearst Castle, maar we hebben besloten dat niet tebezoeken met Kurt erbij. Voor hem zal het niet zo boeiend zijn.Je kuntdaar vlakbij ookZee-olifanten bekijken op het strand net na San Simeon (bij Piedras Blancas). Dat moeten we natuurlijk even zien.

We overnachten in San Simeon in het Best Western Cavalier Beach Resort. Lekker aan het strand en kindvriendelijk.

Scenic byway Big Sur coast highway