Christa, Johan en Kurt in de VS, 12 juni tot 15 juli 2009

Planning dag 25 - 6 juli Monterey

Planning

Vandaag hebben we een volle dagen in Monterey. Zoveel te zien hier, zoveel te doen. Ik had oorspronkelijk zelfs drie volle dagen hier gepland, tot ik me realiseerde dat het in deze omgeving niet altijd zulk lekker weer is en we beter een extra dag bij Santa Barbara in kunnen plannen. Later heb ik ook nog besloten een extra dag in Santa Monica in te plannen, waardoor nog maar één nacht Monterey overblijft.

We willen natúúrlijk het beroemde Monterey Bay Aquarium bezoeken.Het is logisch datjuist Montereyzo'n aquarium heeft met al het moois uit de diepzee, omdat er voor de kust van Monterey een kilometers diep trogligt, dat een heel scala aan bijzondere zeeflora en fauna herbergt.

Daarnaast zijn Cannery Row en Fisherman's Wharf toeristische trekpleisters.Fisherman's Wharf is de plek om een goed seafood restaurant te vinden.Daar vertrekken ook de whalewatching tours. De zomer is niet echt het goede moment om walvissen te zien, maar vaak worden wel dolfijnen gespot tijdens zo'n tour. Ook leuk om te doen dus.

Cannery Row was ooit het hart van de sardine- inblik industrie, nu is het omgebouwd tot een gevarieerd winkelgebied.John Steinbeck heeft er nog een gelijknamig boek over geschreven, verplichte kost dus om die van te voren te lezen, dat maakt het bezoeken zoveel leuker.

Wezoudenook nog De 17-miles Drive bij Monterey kunnen rijden, waarbij je tegen betaling van een soort tol een stuk kust afrijdt met veel villa's, golfbanen en mooie uitzichtspunten. Er schijnt ook een wereldberoemde boom te staan, de 'Lone Cypress'. Ik had er nog nooit van gehoord... Anyway, er wordt nogal over getwist of die drive nou echt de moeite waard is. We hebben hem in ieder geval als reserve-activiteit opgenomen.

We kunnen ook nog een kijkje nemen in Carmelen bij Point Lobos State Reserve. Het is een van de laatste plaatsen waar nog bossen staan met de Monterey cypress in al zijn door wind en zee gebeeldhouwde schoonheid. Het is ook een goede plek om zeehonden (vandaar de _Lobos' in de naam) en - 's winters - walvissen te zien. Het park is 's zomers zo populair dat je er vroeg bij moet zijn, anders sta je in de file. We kunnen dit ook morgen doen, op weg naar San Simeon.