Christa, Johan en Kurt in de VS, 12 juni tot 15 juli 2009

Planning dag 18 - 29 juni Bishop -> Yosemite NP

Planning

Na het uitgebreidegratis breakfast en het inslaan van wat lekkers bij Erik Schats bakkery rijden we via Mammoth Lakes en door Lee Vining naar naarBodie, een spookstadje.

Ghost town Bodie

Op de terugwegnemen we eenkijkje bijMono Lake, eenmeer met zoutpilaren.We zullen wel gaan lunchen inLee Vining bijWhoa Nellie Deli.

In Lee Vining halen we eerst nog wat boodschapjes, want de komende 3 dagen zullen we doorbrengen in Yosemite park. We gaan in ieder geval even kijken of we brandhout en houtskool kunnen vinden, want we gaan vuurtje stoken (tenminste als het 's avonds fris is) en bbq-en bij onze tent cabin in Housekeeping Camp.

Vervolgens zetten we koers richting Yosemite National Park.Via de Tioga Pass en Tuolomne Meadows rijden we de vallei in, naar Yosemite Village. Onze bestemming, Housekeeping Camp, ligtdirect bijYosemite Village, waar ook Camp Curryis en allerlei voorzieningen zijn.

Met meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar is Yosemite een van de drukst bezochte plaatsen in de Verenigde Staten. Als je Yosemite Valley ziet, begrijp je waarom. Deze door een gletsjer gevormde vallei ziet er adembenemend mooi uit, met aan de ene kant Half Dome (een 670 meter hoge rots - de steilste in de VS) en aan de andere kant El Capitan, een 900 meter hoog blok graniet. Via grote watervallen (waaronder twee van de hoogste ter wereld), valt smeltwater tot op de bodem van de vallei, waar het wordt afgevoerd door de Merced River door een gebied met weiden en bossen. In het park tref je honderden soorten vogels en zoogdieren aan, en prachtige alpenbloemen. Er zijn diverse concentraties met sequoia-bomen. Andere hoogtepunten zijn Glacier Point, een uitkijkpunt op bijna 1000 meter hoogte, vanwaar je een spectaculair uitzicht hebt over de vallei, en Tioga Road, de hoogst gelegen weg in de VS.

Onze accommodatie

Housekeeping Camp

Deze accommodatie was de eerste die ik voor onze reis heb vastgelegd, een jaar voor aankomst. De data die mijn eerste voorkeur hadden, waren toen al niet meer beschikbaar. De verdere planning van onze reis heb ik hierop afgestemd.Zo wilde ik aanvankelijk in San Francisco starten en met de klok mee reizen, maar dat zou betekenen datwe op 4 juli in Las Vegas zouden zitten en dat leek me niks.Nu zitten we dus op 4 juli inSF.

HousekeepingCamp ligtaan de Merced River, waar je ook in kunt zwemmen en waar een strandje is. Sommige tentjes liggen echt AAN de rivier, dat is een kwestie van vroeg arriveren, geluk hebben en/of de reservation office van te voren stalken. De tenten zijn heel basic maar hebben wel bedden. Verdere belangrijke items zijn de vuurring en de bearbox, waar je alles met een luchtje in moet opbergen. Dus niet alleen je eten (met koelbox en al - dus die moet niet te groot zijn), maar ook je tandpasta. Toch een raar idee dat beren zomaar binnen kunnen wandelen, want één wand van de tent is gewoon een tentzeil (de rest beton). Maar het schijnt gelukkig niet met grote regelmaat te gebeuren.

Scenic byway Tioga Road