Christa, Johan en Kurt in de VS, 12 juni tot 15 juli 2009

Planning dag 16 - 27 juni Las Vegas -> Death Valley

Planning

Eerst nog maar eens een lekker ontbijtbuffet, wie weet wanneer we weer te eten krijgen! Vandaag gaan we de woestijn in: op naar Death Valley.

We vertrekken niet te vroeg uit Vegas, pastegen lunchtijd om niet op het allerheetst van de dag in Death Valley aan te komen.Het is ruim 250 kilometer, zo'n 3 uur rijden tot ons motel, Stovepipe Wells. Maar we zullen er met een omweg heenrijden, omdat op de weg ernaartoe de mooiste bezienswaardigheden van de Valley liggen: Devil's Golf Course, Dante's View, Zabriskie Point en Badwater. We gaan in ieder geval eerst langs het Visitor Centre om tips voor routes te vragen.

© copyright hanz meulenbroeks

Death Valley is de heetste, droogste en laagste plek van heel Noord-Amerika.De vallei bevindt zich voor een belangrijk deel beneden het zeeniveau, en wordt omringd door hoge bergtoppen die vaak met sneeuw zijn bedekt. De unieke flora en fauna hebben zich aangepast aan de extreme omstandigheden. Je vindt hier prachtige zandduinen, uitzonderlijk mooie rotsformaties, schitterende woestijnlandschappen, kraters en ook plekken met culturele achtergronden. De hoogste temperatuur die ooit in het park werd gemeten - in juli 1913 - was 56,7 graden Celcius. De extreme hitte van Death Valley is vooral voelbaar in Badwater; deze zoutvlakte ligt 85,5 meter onder zeeniveau, en is daarmee het laagste punt van het hele westelijke halfrond. Andere populaire bestemmingen zijn de uitkijkpunten Dante's View, vanwaar je een weids uitzicht hebt over de vallei, en Zabriskie Point, waar je grillig gevormde, kleurrijke rotsen in het woestijnlandschap kan zien.

Vanaf het uitkijkpunt Zabriskie Point, nabij Furnace Creek, heb je hebt een adembenemend mooi uitzicht op een bijna onaards woestijnlandschap, badlands genaamd. Verrassend genoeg is dit landschap vooral gevormd door water! Netvoorbij Zabriskie Point ligt aan de rechterkant van de weg een 2,6 mijl lange onverharde weg met de naam 20 Mule Team Canyon. Deze weg loopt door een gebied met kleurrijke rotsen, badlands en desolate heuvels, die zijn gevormd tijdens het droogvallen van een oud meer.

© copyright hanz meulenbroeks
Tussen 1882 en 1890 reden hier 20 teams met door muilezels voortgetrokken karren die borax vanuit de mijnen vervoerden. Op de 20 Mule Team Canyon Road is sprake van eenrichtingverkeer. Onder normale omstandigheden is de weg eenvoudig begaanbaar, ook voor gewone personenauto's. Houd wel rekening met een korte, steile afdaling net voordat je State Route 190 weer bereikt. Vlak voor het einde van het park, 12 mijl ten zuidoosten van het Visitor Center, kan je rechtsaf via een 13 mijl lange verharde weg met de naam Dante's View Road. Tijdens het laatste stuk gaat de weg via een aantal haarspeldbochten steil omhoog, je mag hier niet rijden met voertuigen die langer zijn dan 7.70 meter. De weg komt uit bij een van de meest spectaculaire uitkijkpunten van heel Death Valley: Dante's View. Je kan vanaf hier zowel het hoogste punt in Death Valley zien (Telescope Peak, 3.368 meter), als ook het laagste punt (Badwater, 86 meter onder het zeeniveau). Je bevindt je hier 1700 meter boven Badwater, dat hemelsbreed gezien op slechts 2 mijl afstand ligt. Het is hier gemiddeld 20°C minder warm dan in de vallei. Het uitzicht is het mooist in de vroege ochtend.

Naast ons motel liggen de Death Valley Sanddunes, we kijken hierop uit vanuit onze kamer.

Er zijn meer zandduinen in Death Valley, maar deze zijn het makkelijkst bereikbaar. Het gebied waarin deze duinen liggen heet Mesquite Flat, en het wordt aan alle kanten door bergen omsloten. Het zand waardoor deze duinen zijn gevormd, komt vooral uit de in het noorden en noordwesten gelegen Cottonwood Mountains. Er zijn hier geen officiële trails, maar het is wel toegestaan het gebied in te lopen. Veel toeristen kiezen ervoor de hoogste duintop, op ongeveer 3 kilometer afstand van de CA-190, te beklimmen. De beste tijd om hier te gaan lopen is vroeg in de ochtend, of laat in de avond. Ook wandelingen in het maanlicht zijn populair.

Dat laatste klinkt als een goed idee! Maar eerst een plons in het zwembad nemen als we in Stovepipe Wells aankomen.

Death Valley Scenic Byway